Burgerschap
Les 7: Ik en de Ander – Grenzen en Respect
Doel: Leerlingen oefenen in communicatie en omgaan met verschillen.
Relevantie: Versterkt sociale vaardigheden en zelfkennis.
Werkvorm: Rollenspel, kringgesprek, reflectieopdracht.
Les 8: Mijn Wijk – Schoon en Veilig
Doel: Leerlingen signaleren en verbeteren knelpunten in de buurt.
Relevantie: Versterkt eigenaarschap en actief burgerschap.
Werkvorm: Buurtwandeling, brainstorm, actieplan.
Les 9: De Stem van de Leerling (doorregen in andere lessen)
Doel: Leerlingen leren hun mening verwoorden en presenteren.
Relevantie: Versterkt zelfvertrouwen en democratisch denken.
Werkvorm: Debat, posterpresentatie.
Techniek
Les 10: Bouw een Plantenbak
Doel: Leerlingen werken met hout en gereedschap.
Relevantie: Praktische vaardigheden en samenwerking.
Werkvorm: Bouwinstructie, zelf ontwerpen, bouwen.
Les 11: Maak een Brug van Spaghetti
Doel: Leren over stevigheid en constructie.
Relevantie: Creatief denken en probleemoplossend werken.
Werkvorm: Groepsopdracht, testmoment.
Les 12: Fietsenreparatie – Leer je Eigen Fiets Fixen
Doel: Technisch onderhoud en zelfredzaamheid.
Relevantie: Duurzaam en praktisch.
Werkvorm: Werken in duo’s, uitleg, reparatieopdracht.
Les 13: Teken je Toekomstberoep in 3D
Doel: Leren ontwerpen en visualiseren met techniek.
Relevantie: Oriëntatie op beroepen.
Werkvorm: Tekening, collage, presenteren.
Digitale Geletterdheid
Les 14: Sterk Wachtwoord, Sterk Online
Doel: Leren over online veiligheid en privacy.
Relevantie: Basiskennis digitale wereld.
Werkvorm: Quiz, voorbeelden, eigen accounts beveiligen.
Les 15: Programmeren met Scratch
Doel: Basisprincipes van programmeren leren.
Relevantie: ICT-vaardigheden en logisch denken.
Werkvorm: Scratch-opdracht, zelfstandig werken.
Les 16: Mijn Digitale Identiteit
Doel: Bewustwording van online gedrag.
Relevantie: Mediawijsheid en zelfreflectie.
Werkvorm: Gesprek, profielanalyse, opdracht.
Les 17: Nepnieuws vs. Echte Nieuws
Doel: Kritisch kijken naar informatiebronnen.
Relevantie: Digitale geletterdheid, burgerschap.
Werkvorm: Nieuwsquiz, vergelijking, klasgesprek.
Les 18: Bouw je Eigen Website
Doel: Leerlingen ontwerpen een eenvoudige persoonlijke site.
Relevantie: ICT-vaardigheden, creativiteit.
Werkvorm: Instructie, bouwen, peerfeedback.
Les 19: Stop Motion Studio
Doel: Een korte film maken met stop motion.
Relevantie: Creatieve expressie en samenwerken.
Werkvorm: Verhaal bedenken, filmen, presenteren.
Les 20: Digitale Toekomst – Wat komt er nog aan?
Doel: Verkennen van technologische trends.
Relevantie: Vooruitkijken, nieuwsgierigheid prikkelen.
Werkvorm: Inspiratiefilmpjes, brainstorm, pitch.