Introductie

Op Schats School Noord geloven we in betekenisvol praktijkonderwijs waarin leerlingen leren met hoofd, hart én handen.

Het praktijkprogramma is opgebouwd rond drie krachtige richtingen:

FoodLab   Koken, voeding en samenwerken.

LeefLab   Natuur, duurzaamheid en dierenzorg.

ToekomstLab   Burgerschap, techniek en digitale geletterdheid.

โœจ Ontdek de praktijklessen die raken

In FoodLab, LeefLab en ToekomstLab werken leerlingen aan betekenisvolle doelen die aansluiten bij hun leefwereld.
Elke les begint met een helder leerdoel en is opgebouwd volgens het EDI-model. 

 

Zo maken we leren concreet, gestructureerd en motiverend — met hoofd, hart én handen.


๐Ÿ‘‡ hieronder  alle lessen en zie hoe leren écht tot leven komt.

FoodLab

๐Ÿณ Leren met smaak en zorg

In het FoodLab ontdekken leerlingen hoe koken, samenwerken en gezond leven samenkomen. Ze leren veilige keukenvaardigheden, werken met verse ingrediënten en verdiepen zich in voeding en wereldgerechten. Door zelf te doen – van snijden tot serveren – ontwikkelen ze zelfstandigheid, zorgvuldigheid en respect voor elkaars smaken en culturen. Het draait niet alleen om koken, maar om samenwerken, plannen, presenteren én genieten van wat je zelf hebt gemaakt.

Kernwoorden: zelfredzaamheid – gezonde keuzes – culturele diversiteit – samenwerking – trots

FoodLab lessen

Les 1: Keukenvaardigheden – Snijden en Hygiëne

Doel: Leerlingen leren veilig snijden en omgaan met hygiëne in de keuken.
Relevantie: Basis voor zelfstandig koken en werken in een (horeca)keuken.
Werkvorm: Demonstratie, oefenen in duo’s, reflectie.
Link naar lesplan

Les 2: Gezonde Lunch voor de Klas

Doel: Leerlingen bereiden een gezonde lunch en leren over voedingswaarden.
Relevantie: Bevordert gezonde keuzes en samenwerking.
Werkvorm: Groepsopdracht, presentatie, gezamenlijke maaltijd.
Link naar lesplan

Les 3: Wereldgerechten – Koken uit een ander land

Doel: Leerlingen ontdekken wereldkeukens en bereiden samen een gerecht.
Relevantie: Bevordert culturele kennis en samenwerken.
Werkvorm: Onderzoek, koken, proeven en bespreken.

Link naar lesplan

LeefLab

๐ŸŒฟ Zorgen voor planten en dieren

In LeefLab verbinden leerlingen zich met de natuur en leren ze zorgen voor planten en dieren. Ze zaaien, verzorgen en oogsten in de schooltuin, en nemen verantwoordelijkheid voor onze kippen en konijnen. Door te observeren, te doen en mee te denken over natuurlijke kringlopen, ontwikkelen ze milieubewustzijn, geduld en zorgzaamheid. De seizoenen vormen hierbij het natuurlijke ritme van het leren.

Kernwoorden: natuurbetrokkenheid – verantwoordelijkheid – duurzaamheid – observatie – rust & ritme

LeefLab lessen

Link naar lesplannen

Les 4: Zorg voor Konijnen en Kippen

Doel: Leerlingen leren dieren verzorgen en verantwoordelijkheid nemen.
Relevantie: Stimuleert zorgzaamheid, structuur en reflectie.
Werkvorm: Dagrooster dierenverzorging, observeren, voeren, schoonmaken.

Les 5: Zaaien en Oogsten in de Schooltuin

Doel: Leerlingen leren over de groeicyclus van planten.
Relevantie: Inzicht in duurzaamheid en voedselproductie.
Werkvorm: Buitenles, tuinieren, groeilogboek.

Les 6: Natuurdetectives – Seizoensonderzoek

Doel: Leerlingen onderzoeken hoe de natuur verandert met de seizoenen.
Relevantie: Versterkt natuurbetrokkenheid en observatievermogen.
Werkvorm: Wandeling, verzamelen van data, presentatie.

ToekomstLab

๐ŸŒ Vaardigheden voor morgen

ToekomstLab bereidt leerlingen voor op de wereld van vandaag én morgen. Binnen drie pijlers – burgerschap, techniek en digitale geletterdheid – leren ze vaardigheden die nodig zijn in de samenleving en op de arbeidsmarkt.

๐Ÿ—ฃ๏ธ Burgerschap

Leerlingen oefenen met samenwerken, meningsvorming, respect en verantwoordelijkheid. Ze leren zichzelf uitdrukken en zich inzetten voor hun omgeving.

๐Ÿ”ง Techniek

Met ontwerpen, bouwen en onderzoeken ontdekken leerlingen hoe dingen werken en hoe ze iets nieuws kunnen maken. Ze leren denken met hun handen én hoofd.

๐Ÿ’ป Digitale geletterdheid

Leerlingen bouwen aan digitale vaardigheden: van online veiligheid tot programmeren en het kritisch beoordelen van informatie. Ze leren zich bewust en creatief bewegen in de digitale wereld.

Kernwoorden: weerbaarheid – creativiteit – mediawijsheid – probleemoplossend denken – eigenaarschap

ToekomstLab lessen

Burgerschap

Les 7: Ik en de Ander – Grenzen en Respect

Doel: Leerlingen oefenen in communicatie en omgaan met verschillen.
Relevantie: Versterkt sociale vaardigheden en zelfkennis.
Werkvorm: Rollenspel, kringgesprek, reflectieopdracht.

Les 8: Mijn Wijk – Schoon en Veilig

Doel: Leerlingen signaleren en verbeteren knelpunten in de buurt.
Relevantie: Versterkt eigenaarschap en actief burgerschap.
Werkvorm: Buurtwandeling, brainstorm, actieplan.

Les 9: De Stem van de Leerling   (doorregen in andere lessen)

Doel: Leerlingen leren hun mening verwoorden en presenteren.
Relevantie: Versterkt zelfvertrouwen en democratisch denken.
Werkvorm: Debat, posterpresentatie.


Techniek

Les 10: Bouw een Plantenbak

Doel: Leerlingen werken met hout en gereedschap.
Relevantie: Praktische vaardigheden en samenwerking.
Werkvorm: Bouwinstructie, zelf ontwerpen, bouwen.

Les 11: Maak een Brug van Spaghetti

Doel: Leren over stevigheid en constructie.
Relevantie: Creatief denken en probleemoplossend werken.
Werkvorm: Groepsopdracht, testmoment.

Les 12: Fietsenreparatie – Leer je Eigen Fiets Fixen

Doel: Technisch onderhoud en zelfredzaamheid.
Relevantie: Duurzaam en praktisch.
Werkvorm: Werken in duo’s, uitleg, reparatieopdracht.

Les 13: Teken je Toekomstberoep in 3D

Doel: Leren ontwerpen en visualiseren met techniek.
Relevantie: Oriëntatie op beroepen.
Werkvorm: Tekening, collage, presenteren.


Digitale Geletterdheid

Les 14: Sterk Wachtwoord, Sterk Online

Doel: Leren over online veiligheid en privacy.
Relevantie: Basiskennis digitale wereld.
Werkvorm: Quiz, voorbeelden, eigen accounts beveiligen.

Les 15: Programmeren met Scratch

Doel: Basisprincipes van programmeren leren.
Relevantie: ICT-vaardigheden en logisch denken.
Werkvorm: Scratch-opdracht, zelfstandig werken.

Les 16: Mijn Digitale Identiteit

Doel: Bewustwording van online gedrag.
Relevantie: Mediawijsheid en zelfreflectie.
Werkvorm: Gesprek, profielanalyse, opdracht.

Les 17: Nepnieuws vs. Echte Nieuws

Doel: Kritisch kijken naar informatiebronnen.
Relevantie: Digitale geletterdheid, burgerschap.
Werkvorm: Nieuwsquiz, vergelijking, klasgesprek.

Les 18: Bouw je Eigen Website

Doel: Leerlingen ontwerpen een eenvoudige persoonlijke site.
Relevantie: ICT-vaardigheden, creativiteit.
Werkvorm: Instructie, bouwen, peerfeedback.

Les 19: Stop Motion Studio

Doel: Een korte film maken met stop motion.
Relevantie: Creatieve expressie en samenwerken.
Werkvorm: Verhaal bedenken, filmen, presenteren.

Les 20: Digitale Toekomst – Wat komt er nog aan?

Doel: Verkennen van technologische trends.
Relevantie: Vooruitkijken, nieuwsgierigheid prikkelen.
Werkvorm: Inspiratiefilmpjes, brainstorm, pitch.

Specials

๐ŸŒ† Rotterdam leeft in onze lessen

Deze zes bonuslessen brengen Rotterdam dichtbij. Vanuit de Stormvogel Urban Walk, onze loterijactie, het muziekproject Storm Beats of Rotterdam en het rijke erfgoed van de stad, werken leerlingen aan echte opdrachten in een échte stad.

Ze ontwerpen, presenteren, maken muziek, onderzoeken én ondernemen. Zo groeien ze in trots, creativiteit en verantwoordelijkheid.
Rotterdam is hun klaslokaal – en hun verhaal.

๐Ÿ‘‡ Ontdek hoe onze leerlingen leren, bouwen en bewegen in hun eigen stad.

๐ŸŽ’ Bonuslessen

1. Rotterdam in Beweging – de Stormvogel Urban Walk

Doel: Leerlingen verdiepen zich in de betekenis van de Urban Walk en bereiden een presentatie of rondleiding voor.
Relevantie: Verbindt geschiedenis, oriëntatie op de stad en trots op de eigen wijk.
Werkvorm: Opdrachten per halte (stadshuis, Laurenskerk, Kubuswoningen, etc.), mini-presentaties of vlog.


2. De Lotgenoten – organiseren & promoten van de Stormvogel Loterij

Doel: Leerlingen leren hoe je een actie opzet, promoot en verantwoord uitvoert.
Relevantie: Bevordert ondernemerschap, samenwerken, taal en rekenen (omgaan met geld).
Werkvorm: Ontwerp eigen posters, pitches houden, verkoop oefenen, opbrengst bijhouden.


3. Storm Beats Studio – muziek maken over je stad

Doel: Leerlingen schrijven en nemen een eigen couplet of refrein op voor het Storm Beats-album.
Relevantie: Stimuleert creatief denken, zelfexpressie en samenwerken.
Werkvorm: Tekst schrijven, beats kiezen, oefenen met ritme, opname met eenvoudige apparatuur.


4. Rotterdam Toen en Nu – erfgoed in beeld

Doel: Leerlingen onderzoeken hoe Rotterdam is veranderd en maken een visuele tijdlijn.
Relevantie: Verbindt geschiedenis met de omgeving van nu.
Werkvorm: Oude en nieuwe beelden verzamelen, presenteren in Canva of op karton, reflecteren op ‘hun’ Rotterdam.


5. Stormvogel Reporters – media maken met een missie

Doel: Leerlingen maken een verslag of minidocumentaire over een van de projecten (Urban Walk, muziek, loterij).
Relevantie: Bevordert taal, mediawijsheid, samenwerken en presenteren.
Werkvorm: Interviewvragen bedenken, filmen, editen of publiceren als fotoverslag.


6. Mijn Rotterdam – ontwerp je droomplek

Doel: Leerlingen ontwerpen een eigen plek in de stad die veilig, mooi en sociaal is.
Relevantie: Versterkt ruimtelijk denken, burgerschap en eigenaarschap over de leefomgeving.
Werkvorm: Schets, maquette of 3D-model maken; presenteren aan de klas of extern publiek.

Klik hier voor lesplannen Food & Leef                                            En hier voor lesplannen Toekomst

Praktijk TwentySix: doelgericht leren voor het leven.

โœจ Onze aanpak: doelgericht, betekenisvol en toekomstgericht

Elke praktijkles binnen Praktijk TwentySix is ontworpen met een helder en concreet leerdoel, afgestemd op de belevingswereld van onze leerlingen. We geloven dat leren pas echt effect heeft wanneer het aansluit bij wie de leerling is, wat hij of zij nodig heeft én waar hij of zij naartoe wil groeien. Daarom zijn al onze lessen gekoppeld aan thema’s die dicht bij hun leefwereld staan – van koken en dieren verzorgen tot samenwerken aan een schonere wijk of het bouwen van een eigen website.

Onze lessen dragen bij aan de brede ontwikkeling van leerlingen. Ze versterken niet alleen cognitieve vaardigheden, maar ook sociale en emotionele competenties. Leerlingen ontwikkelen zelfvertrouwen, leren samenwerken, oefenen met verantwoordelijk gedrag en ontdekken hun eigen talenten. Zo bouwen we samen aan eigenaarschap, creativiteit en toekomstgericht denken.


 


Onze praktijklessen zijn meer dan ‘iets leuks doen met je handen’. Ze vormen een krachtig en doelgericht onderdeel van het onderwijs op Schats School Noord. Door praktijk en theorie te verbinden, door ervaringen op te doen die ertoe doen, en door leerlingen ruimte te geven om te groeien, zorgen we dat leren niet alleen plaatsvindt in het hoofd – maar ook in het hart en in de handen.

Zo bereiden we onze leerlingen voor op een betekenisvolle, kansrijke en veerkrachtige toekomst.

๐ŸŽฏ Werken volgens het EDI-model

Binnen Praktijk TwentySix maken we gebruik van het EDI-model (Expliciete Directe Instructie) als didactisch kader. EDI is een bewezen effectieve onderwijsmethode waarbij de leerkracht stapsgewijs, doelgericht en gestructureerd instructie geeft. Dat doen we door:

  • Heldere leerdoelen vooraf expliciet te benoemen: leerlingen weten wat ze gaan leren én waarom dat belangrijk is.

  • Voordoen – samen doen – zelf doen: de leraar geeft eerst een voorbeeld, daarna oefenen we samen en tenslotte passen leerlingen het zelfstandig toe.

  • Actieve betrokkenheid stimuleren: door vragen, handgebaren (zoals ‘wijs aan’), checks for understanding en interactie zorgen we dat iedere leerling meedoet.

  • Feedback geven tijdens het proces: we sturen bij waar nodig en versterken wat goed gaat.

  • Afsluiten met reflectie: wat heb ik geleerd, wat kan ik nu, waar ben ik trots op?

Door het EDI-model consequent toe te passen in onze praktijkvakken, zorgen we voor duidelijkheid, structuur en succeservaringen. We maken de leerroute transparant voor elke leerling en geven ruimte voor zelfstandigheid binnen duidelijke kaders.

๐ŸŒฑ Leren dat blijft hangen

Onze praktijklessen zijn meer dan ‘iets leuks doen met je handen’. Ze vormen een krachtig en doelgericht onderdeel van het onderwijs op Schats School Noord. Door praktijk en theorie te verbinden, door ervaringen op te doen die ertoe doen, en door leerlingen ruimte te geven om te groeien, zorgen we dat leren niet alleen plaatsvindt in het hoofd – maar ook in het hart en in de handen.

Zo bereiden we onze leerlingen voor op een betekenisvolle, kansrijke en veerkrachtige toekomst.

Kerndoelen Primaironderwijs 2006 Overzicht 1 1 Pdf
PDF โ€“ 245,4 KB 1 download

Praktijk TwentySix  SLO Kerndoelen

โœ… Overzicht SLO-kerndoelen (PO 2006) gekoppeld aan Praktijk TwentySix

๐Ÿ“˜ Taal en Communicatie

  • Kerndoel 1–3
    Mondelinge taal, luisteren, samenvatten en presenteren (Reporters, Urban Walk, Storm Beats)

  • Kerndoel 2
    Leerlingen leren zich mondeling verstaanbaar uit te drukken (alle labs, met name burgerschap & muziek)

  • Kerndoel 5
    Informatie achterhalen in teksten en bronnen (ToekomstLab – nieuws, websites, loterij)

  • Kerndoel 6
    Verbanden leggen tussen tekstdelen (mediawijsheid, erfgoedlessen)

  • Kerndoel 7
    Informatie beoordelen en erover communiceren (nepnieuws, burgerschap, loterijproject)

  • Kerndoel 8
    Informatie ordenen en verwerken (tijdlijnen, verslaglegging, ontwerpen)

  • Kerndoel 9
    Plezier in lezen en schrijven van verhalen en informatieve teksten (media, Storm Beats, erfgoedlessen)

  • Kerndoel 10
    Strategieën gebruiken bij taalactiviteiten (digitale lessen, programmeren, projectwerk)

  • Kerndoel 12
    Woordenschat en strategieën toepassen bij begrijpend lezen en spreekvaardigheid


โž• Rekenen en Meten

  • Kerndoel 23–25
    Rekenen, plannen en probleemoplossend denken (ondernemerschap, techniek)

  • Kerndoel 33
    Meten en rekenen met tijd, geld, lengte, gewicht, temperatuur (FoodLab, loterij, techniekprojecten)


๐ŸŒ Oriëntatie op jezelf en de wereld

Gezondheid, sociaal gedrag en burgerschap:

  • Kerndoel 34
    Zorg dragen voor lichamelijke en psychische gezondheid (FoodLab, samenwerken, burgerschap)

  • Kerndoel 35
    Redzaamheid in sociaal en praktisch opzicht (dierenverzorging, techniek, geld, promotie)

  • Kerndoel 36
    Gedrag volgens algemeen aanvaarde normen en waarden (samenwerken, media, wijkprojecten)

  • Kerndoel 37
    Sociale problemen herkennen en bespreken (burgerschap, wijkprojecten)

  • Kerndoel 38
    Inzicht in staatsinrichting en de rol van de burger (Urban Walk, debat, wijk)


Milieu en natuur:

  • Kerndoel 39
    Zorg voor het milieu (LeefLab, planten, dieren, wijk)

  • Kerndoel 40
    Zorg voor leefomgeving (LeefLab, droomplek, opruimactie)

  • Kerndoel 41
    Bouw en functie van planten en dieren (LeefLab – kippen, konijnen)

  • Kerndoel 42
    Onderzoek en ontwerpen bij producten (techniekopdrachten)

  • Kerndoel 43
    Seizoenen en veranderingen in natuur en milieu (natuurdetectives)

  • Kerndoel 44
    Werking, vorm en materiaal van producten (techniek en droomplekken)

  • Kerndoel 45
    ICT gebruiken voor ontwerpen en oplossingen (Scratch, websites, media)

  • Kerndoel 46
    Relaties tussen mens, dier en plant in hun omgeving (tuin, dieren, duurzaamheid)


Tijd en ruimte:

  • Kerndoel 47
    Inrichting van de ruimte vergelijken (Urban Walk, droomplek, erfgoed)

  • Kerndoel 50
    Kaartgebruik en oriëntatie in de eigen omgeving (Urban Walk, wijkproject)

  • Kerndoel 51–53
    Historisch besef en erfgoed (Rotterdam Toen en Nu, Urban Walk)

  • Kerndoel 52
    Technologie en haar betekenis voor de samenleving (digitale toekomst, bruggen bouwen)


๐ŸŽจ Kunstzinnige Oriëntatie

  • Kerndoel 54
    Reflecteren op eigen werk en dat van anderen (Storm Beats, posters, media, ontwerpen)

  • Kerndoel 55
    Waardering voor cultureel erfgoed (wereldgerechten, erfgoedles, muziek)

  • Kerndoel 56
    Culturele expressie en levensbeschouwing (muziek, droomplek, samenwerking)


๐Ÿ” Samenvatting per leerlijn

๐Ÿฝ๏ธ FoodLab

  • Kerndoelen: 2, 5, 8, 33, 34, 35, 39, 54, 55, 56

๐ŸŒฑ LeefLab

  • Kerndoelen: 34, 35, 39, 40, 41, 43, 44, 46, 50

๐Ÿ’ก ToekomstLab

  • Burgerschap: 2, 5, 7, 8, 34, 35, 36, 37, 38

  • Techniek: 33, 42, 44, 45, 52

  • Digitale Geletterdheid: 5, 8, 9, 10, 12, 45

๐Ÿ™๏ธ Bonuslessen Rotterdam

  • Kerndoelen: 1–3, 5–10, 12, 23–25, 33–38, 44–47, 50–56


โœ… Deze koppeling onderbouwt:

  • De aansluiting op wettelijk curriculumkader

  • De kwaliteit en diepgang van het praktijkonderwijs

  • De focus op brede persoonsontwikkeling

  • De verbinding met de leefwereld van de leerling en de stad Rotterdam

๐Ÿฝ๏ธ FoodLab

๐Ÿงช FoodLab – Culinair

Les 1: Keukenvaardigheden – Snijden en Hygiëne
Kerndoelen: 34 (gezondheid), 35 (redzaam gedrag), 39 (milieu)

Les 2: Gezonde Lunch voor de Klas
Kerndoelen: 34, 35, 37 (normen en waarden), 55 (reflectie op werk)

Les 3: Wereldgerechten
Kerndoelen: 37, 38 (diversiteit), 56 (cultureel erfgoed), 35

๐ŸŒฟ LeefLab

๐ŸŒฑ LeefLab – Groen

Les 4: Zorg voor Konijnen en Kippen
Kerndoelen: 39 (milieu), 40 (dieren), 41 (bouw van dieren), 34

Les 5: Zaaien en Oogsten in de Schooltuin
Kerndoelen: 39, 40, 41, 44 (productanalyse)

Les 6: Natuurdetectives – Seizoensonderzoek
Kerndoelen: 43 (weer/klimaat), 46 (seizoenen), 40

๐Ÿง  ToekomstLab

๐Ÿ”ฎ ToekomstLab – Burgerschap

Les 7: Ik en de Ander – Grenzen en Respect
Kerndoelen: 34, 35, 36, 37

Les 8: Mijn Wijk – Schoon en Veilig
Kerndoelen: 34, 35, 36, 39

Les 9: De Stem van de Leerling
Kerndoelen: 36, 37, 38, 2 (mondeling uitdrukken)


๐Ÿ› ๏ธ ToekomstLab – Techniek

Les 10: Bouw een Plantenbak
Kerndoelen: 42 (onderzoek), 44 (vorm/materiaal), 45 (techniek), 33 (maten)

Les 11: Maak een Brug van Spaghetti
Kerndoelen: 42, 44, 45

Les 12: Fietsenreparatie – Leer je Eigen Fiets Fixen
Kerndoelen: 44, 45, 35 (redzaam gedrag)

Les 13: Teken je Toekomstberoep in 3D
Kerndoelen: 42, 44, 45, 56 (toekomstbeeld)


๐Ÿ’ป ToekomstLab – Digitale Geletterdheid

Les 14: Sterk Wachtwoord, Sterk Online
Kerndoelen: 45 (ICT), 35 (veilig gedrag), 12 (woordenschat en strategieën)

Les 15: Programmeren met Scratch
Kerndoelen: 45, 24 (probleemoplossing)

Les 16: Mijn Digitale Identiteit
Kerndoelen: 10 (strategie), 12, 34 (zelfbeeld)

Les 17: Nepnieuws vs. Echte Nieuws
Kerndoelen: 7 (beoordelen info), 9 (leesplezier), 36, 38

Les 18: Bouw je Eigen Website
Kerndoelen: 5 (informatieve tekst), 8 (structuur en spelling), 45

Les 19: Stop Motion Studio
Kerndoelen: 5, 54 (creatieve uiting), 45

Les 20: Digitale Toekomst – Wat komt er nog aan?
Kerndoelen: 45, 50 (wereldbeeld), 52 (technologie in samenleving)

๐ŸŽ’ Bonuslessen

1. Rotterdam in Beweging – de Stormvogel Urban Walk

Kerndoelen:

  • 36 – Inzicht in de Nederlandse staatsinrichting en burgerschap

  • 47 – Vergelijken van ruimtelijke inrichting van eigen omgeving

  • 50 – Omgaan met kaart en basistopografie

  • 51/52 – Historisch besef, tijdvakken en erfgoed (Canon van Nederland)

  • 2/5 – Mondelinge en schriftelijke communicatie


2. De Lotgenoten – organiseren & promoten van de Stormvogel Loterij

Kerndoelen:

  • 35 – Redzaamheid als consument

  • 23–25 – Wiskundig denken, plannen en probleemoplossing

  • 33 – Rekenen met geld

  • 5/8 – Instruerende en overtuigende teksten schrijven

  • 54/55 – Creatieve expressie en reflectie op werk


3. Storm Beats Studio – muziek maken over je stad

Kerndoelen:

  • 2/9 – Mondelinge uitdrukking en plezier in taal en tekst

  • 54 – Muziek en taal gebruiken om gevoelens te uiten

  • 55 – Reflecteren op eigen werk en dat van anderen

  • 56 – Cultureel erfgoed en identiteit


4. Rotterdam Toen en Nu – erfgoed in beeld

Kerndoelen:

  • 51 – Gebruik van historische bronnen

  • 52/53 – Geschiedenis in tijdvakken en belangrijke gebeurtenissen

  • 47/50 – Ruimtelijke ontwikkeling en topografie

  • 5/6/7 – Verwerken, ordenen en beoordelen van informatie


5. Stormvogel Reporters – media maken met een missie

Kerndoelen:

  • 1/2/3 – Mondelinge communicatie, verslag doen, uitleggen, discussiëren

  • 5/8 – Teksten schrijven: informeren, overtuigen

  • 7 – Informatie beoordelen

  • 10/12 – Taalstrategieën en woordenschat

  • 54 – Expressie via beeld en media


6. Mijn Rotterdam – ontwerp je droomplek

Kerndoelen:

  • 44/45 – Vorm, materiaal en techniek verbinden aan oplossingen

  • 47 – Ruimtelijke inrichting en leefomgeving vergelijken

  • 54 – Beeldende expressie (tekenen, ontwerpen)

  • 35/36 – Actief burgerschap en samenleven

  • 5/8 – Ideeën presenteren in woord en beeld


Deze koppelingen onderbouwen de inhoudelijke waarde van de lessen richting inspectie en schoolbeleid. Ze tonen aan dat de lessen:

  • voldoen aan wettelijke kerndoelen,

  • bijdragen aan brede ontwikkeling (cognitief, sociaal, creatief),

  • én aansluiten bij actuele thema’s als burgerschap, erfgoed en mediawijsheid.

๐Ÿ”— Algemene Onderwijskundige Doelen

๐Ÿ”— Algemene Onderwijskundige Doelen (overkoepelend)

SLO-generieke vaardigheden (21e eeuwse vaardigheden):

  • Samenwerken

  • Communiceren

  • Probleemoplossend denken

  • Creatief denken

  • Zelfregulering

  • Digitale geletterdheid

  • Kritisch denken

  • Sociale en culturele vaardigheden

๐Ÿ“„ Bron: SLO-kerndoelen primair onderwijs (2006)
Document met alle kerndoelen die de basis vormen voor ons praktijkonderwijs.

Meten is weten

๐Ÿ“ Hoe meten we of we de doelen behalen bij Praktijk TwentySix?

1. Formatieve Evaluatie per Les

Elke praktijkles bevat een helder leerdoel. Aan het eind van de les wordt dit geëvalueerd met:

  • โœ… Zelfevaluatie door de leerling (bijv. via smileys of korte reflectievragen: Wat heb ik geleerd? Wat ging goed? Wat kan beter?)

  • โœ… Observerende leerkrachtevaluatie op vaardigheden (zoals samenwerken, doorzetten, verantwoordelijkheid)

  • โœ… Beoordeling van eindproduct (bijvoorbeeld: is het gerecht gelukt? Is het plantenbed goed aangelegd? Is de presentatie overtuigend?)

๐Ÿ”น Meetinstrument: gestandaardiseerd lesformulier per module met ruimte voor observatie en reflectie.

2. Portfolio-opbouw

Elke leerling bouwt een eigen praktijkportfolio op met:

  • Foto’s van werkstukken, verslagen of recepten

  • Reflecties op eigen handelen

  • Korte feedback van docent of maatje

  • Eventueel een video of verslag van een presentatie, wijkproject of debat

๐Ÿ”น Meetinstrument: digitaal of fysiek portfolio, gekoppeld aan de drie richtingen (Culinair, Groen, Toekomst)

3. Leerdoelenmatrix gekoppeld aan SLO-kerndoelen

Voor elke les is een leerdoel gekoppeld aan de SLO-kerndoelen. Deze leerdoelen worden in een matrix afgevinkt zodra een leerling voldoende beheersing toont.

๐Ÿ”น Meetinstrument: Overzicht per leerling per kerndoel: groen = behaald, oranje = in ontwikkeling, rood = nog niet aan bod geweest

4. Leerlinggesprekken (2x per jaar)

In deze gesprekken bespreekt de leerkracht met de leerling:

  • Groei in vakvaardigheden (bijv. omgaan met gereedschap, samenwerken in de keuken)

  • Sociale vaardigheden (bijv. samenwerken, reflectie, doorzettingsvermogen)

  • Toekomstplannen en eigen interesses

๐Ÿ”น Meetinstrument: Gespreksverslag gekoppeld aan leerdoelen, toegevoegd aan portfolio

5. Docentobservaties en feedbackrondes

Leerkrachten gebruiken observatielijsten met criteria gebaseerd op:

  • Werkhouding

  • Samenwerking

  • Vaardigheidsontwikkeling

  • Reflectie

๐Ÿ”น Meetinstrument: rubrics en observatieformulieren per leerlijn

6. Projectevaluaties per module

Bij grotere praktijkprojecten (zoals een plantenbak bouwen of lunch organiseren):

  • Groepsevaluatie: Wat ging goed? Wat hebben we geleerd?

  • Productevaluatie: Is het eindproduct bruikbaar/geslaagd?

  • Procesreflectie: Hoe was de samenwerking?

๐Ÿ”น Meetinstrument: Groepsevaluatieformulier + individuele reflectie

7. Teambesprekingen (structureel)

Het team evalueert de voortgang op:

  • Leerdoelenrealisatie (per groep/leerling)

  • Welbevinden & motivatie

  • Praktische werkbaarheid van materialen en aanpak

๐Ÿ”น Meetinstrument: Teamverslag + verbeteracties (bijv. via Google Forms of korte evaluaties na een project)

8. Ouderbetrokkenheid & Presentatiemomenten

Leerlingen laten tijdens een presentatie, open dag of ‘Toekomstmarkt’ zien wat ze geleerd hebben. Ouders reflecteren mee.

๐Ÿ”น Meetinstrument: Evaluatieformulieren van ouders, leerlingen en bezoekers

๐Ÿงญ Borging en verbetercyclus

Gebruik deze metingen in een cyclus:

  1. Plannen – Leerdoelen bepalen

  2. Uitvoeren – Les en observaties

  3. Evalueren – Data verzamelen en bespreken

  4. Bijstellen – Aanpassen van lessen of ondersteuning

โœ… Conclusie: wat toon je aan?

Met deze aanpak meet je meer dan cognitieve kennis:

  • Praktische vakvaardigheid

  • Burgerschapsvorming

  • Zelfvertrouwen & eigenaarschap

  • Samenwerken & doorzetten

  • Toekomstgericht denken en handelen

Je creëert zo een onderbouwde en kwalitatieve aanpak waar de inspectie, ouders en leerlingen de waarde van inzien.

๐Ÿ“Œ Daarom werkt dit onderwijs op Schats School Noord

โœ… Hier leggen we het uit.

1. Aansluiting bij onze visie:
De praktijklessen sluiten aan bij onze kernwaarden: traumasensitief onderwijs, bewegend leren en persoonlijke ontwikkeling. Ze bieden structuur, voorspelbaarheid en betekenisvol handelen – essentieel voor onze leerlingen.

2. Gericht op brede ontwikkeling:
Leerlingen ontwikkelen niet alleen cognitieve vaardigheden, maar ook sociale, praktische en emotionele vaardigheden. Ze leren samenwerken, verantwoordelijkheid nemen en trots zijn op hun werk.

3. Praktisch én toekomstgericht:
Onze leerlingen leren het best door te doen. Deze lessen bieden concrete contexten waarin zij vaardigheden opdoen die hen voorbereiden op een kansrijke toekomst – op school én in de maatschappij.

4. Gericht op de leefwereld van onze leerlingen:
Van koken tot programmeren, van dieren verzorgen tot wijkprojecten: de thema’s zijn herkenbaar, relevant en motiverend. Dat vergroot betrokkenheid, eigenaarschap en succeservaringen.

5. Werken met het EDI-model:
Door les te geven volgens het Expliciete Directe Instructiemodel bieden we structuur, veiligheid en houvast. Onze leerlingen profiteren van heldere doelen, actieve begeleiding en duidelijke opbouw.

Deze lessen maken leren zichtbaar, voelbaar en betekenisvol – precies wat onze leerlingen nodig hebben om te groeien.